Mochup, varumärkes layout och grafisk identitet.

Påhittat uppdrag:

Färgföretaget Jotun vill göra en strategisk förflyttning från att enbart göra färg för industrin till att komma in på heminredningsmarknaden och börja göra en exklusiv färg riktad till en mer köpstark målgrupp, fast utan att ge upp sin nuvarande inriktning och marknadsandel.

Koncept:

Mitt förslag är att skapa ett nytt varumärke, som ett dotterbolag till Jotun, samtidigt som man kan ha kvar det tidigare varumärket. På så sätt kan man jobba mot bägge marknaderna fullt ut utan att behöva kompromissa. Det nya varumärket heter “Valor” som är en blandning mellan valör och velour. Tanken bakom iden är att det ska förmedla en känsla av lyx. Det ska vara nyanser som är trendiga och mjuka, man ska bli omhändertagen och känna sig gosig av dom. Man ska associera den grafiska profilen med både mjukglass, diamanter, silver, silke, havsstrand och champagne.

De två övre bilderna föreställer logotypen i standard och i inverterad. den undre bilden är en screanshot från framtagningen med skisser och moodboard.

Jag ville ha loggan i två versioner. en färgad för att använda i kommunikationen utåt såsom hemsida, annonser och broschyrer etc. och en inverterad för att använda på färgburkarna. där färgens färg ska vara bakgrunden.

Jag ville hålla färgburkarna eleganta och stilrena och det ska vara tydligt vilken färg som är i burken. Det är ju ändå det som är viktigast.

Idén med annonsen är att ha ett inbyggt interaktionsmoment för att motivera spridning i sociala media. Ge människor en legitim anledning att ta en selfi och samtidigt sälja märket. Funktionen är att den känner av vilken färg man skulle passa i, efter vars och ens ansiktston. Så när man ställer sig framför skylten så ser man en bild på sig själv och efter en stund så kommer ett färgförslag upp med ett namn som man kan instagramma. Om man sprider varumärket så blir man även belönad med rabatt i butiken under kampanjens gång.