Mochup på en print och digital kampanj för att värva nya medlemmar till Amnesty.
AmnestyTravels. Ett resebolag där du låter Amnesty resa i ditt ställe. Tanken med konceptet är att skapa uppmärksamhet genom att göra kommunikation som till ytan ser ut som en resebolagskampanj men som har ett budskap med ett djupare innebörd och på så sätt få mottagaren att sänka garden för informationen. Kampanjen ska följas av en hemsida som fortsätter konceptet genom att ha en estetik som ett resebolag men också här ett seriöst budskap och vara tydligt med att man som användare kan stötta en specifik kampanj och ha tydliga “call to actions” för hur man blir medlem, delar på sociala media och på andra sätt kan hjälpa till. Genom att använda budskap som i kontrasten med chartersemester blir provocerande så är det möjligt att få en stor spridning på sociala medier.
Jag ville att AmnestyTravels skulle se ut som ett vanlig resebolag vid första anblicken. Först när man börjat läsa eller titta på bilderna mer noggrant så ser man att så inte är fallet. Detta i kombination med provocerande och smart copy kan ge projektet stor potential att bli en snackis på fikarasten och i sociala medier. Samtidigt är tanken att den som läser det ska få en aha upplevelse och pushas att göra världen lite bättre.
Förmodligen kommer man till hemsidan först efter att man sett affischkampanjen eller läst om projektet och vet vad det handlar om. Jag vill ändå belöna mottagaren med att fortsätta charaden om resebolagets validitet och har försökt göra hemsidan till en mix av Amnesty Internationals grafiska identitet och det klassiska utseendet av en resebolagssida. Det viktiga här är tydliga knappar och att det alltid är en kort väg till att ge en donation.
Andra sidan som man kommer till genom knappar eller att genom att scrolla ner sidan, ska mer vara en “battle plan”. Här ska man få en tydlig överblick på alla pågående kampanjer runt om i världen. Tanken är att man ska kunna välja själv om vilken kampanj man vill läsa mer om eller ge pengar till. Här finns även tydlig information om vad man kan göra för att hjälpa till, som till exempel genom att bli medlem.
När man valt ett land/kampanj man vill stödja kommer man till “Bokningssida” här kan man välja hur mycket pengar man vill skänka genom att välja antal dagars resa man vill boka, på samma sätt som på första sidan. Här kan man även få mer information om problemen Amnesty försöker lösa i landet med text, bild och video material. När man bestämt hur mycket man vill ge är det bara att “boka resan”.